Нещастието като силен вятър в ,,Мемоарите на една гейша" - Артър Голдън


Понякога страдаме само защото се опитваме да си представим 
какъв би бил светът, ако мечтите ни се сбъднеха...

Здравейте, четящи души!
Днес реших да споделя с вас мнението си за историята, която ме сграбчи за миг и не ме пусна до самия край, хвърляйки ме в пъкъла на собствените ми заблуди. И така откри пред мен един далечен свят, като успя в същото време да го доближи на една ръка разстояние до собствения ми свят. Да, всичко това е тя. Жива енергия и прилив на безконечен океан от разбити желания и сбъднати мечти. ,,Мемоарите на една гейша" от Артър Голдън.
←→
ИСТОРИЯТА

Какво означава да бъдеш гейша и на каква цена?...
Мнозина на запад от Япония мислят, че да бъдеш гейша значи да бъдеш елитна куртизанка. Заблудата, причинена от нуждата да принизяваме, обаче, тук не отговаря на истинската същност. В превод от японски думата ,,гейша" означава ,,артистична личност" (gei - изкуство и sha - личност). Тя е артистка, владееща до съвършенство изкуството на живота.
Продадена на девет години, Чийо, необикновено сивоока дъщеря на беден рибар, получава невероятната възможност да излезе извън пределите на ,,залитащия" си дом. Отвъд познатото, Чийо бива изправена лице в лице със своята съдба. Един съвсем непознат свят за една коренно различна личност. Животът на гейша.
И под пластовете кимона и тънката, но непроницаема маска НО, далеч от нашия свят, се крие много вода, съдържаща в себе си безкрайни копнежи, помитаща съдби и очакваща отвъд пределите на видимото...

И тогава си дадох сметка за великолепната коприна около тялото ми. И изпитах чувството, че мога да се удавя в красота. В този момент ми хрумна, че самата красота е нещо като болезнена меланхолия. 

МОЕТО МНЕНИЕ
Това е свят, който определено ме извади извън релси. Накара ме да изпитам болка, тъга и гняв. Емоции, каквито книга отдавна не ме беше карала да се отдавам. Истината е, че освен това този роман ме накара да се запитам ,,Ами ако аз бях на нейното място? Как бих постъпила? По кой път бих поела?".
,,Мемоарите на една гейша" е роман за желанието. Историята на главната героиня, всяка нейна стъпка в живота ѝ, без значение дали говорим за Чийо (невръстното дете) или Саюри (гейшата, в която се превръща) се ръководи от надеждата за принадлежност към някого. Това е книга за безкрайно отчаяние и погрешно разбраната съдба. История, която обикнах, именно защото ме хвърли в най-дълбокия пъкъл на собственото ми аз.

Да те харесват и да имаш истински приятели, 
готови да ти помогнат, са две много различни неща.

Истината е, че обикнах историята. Тази книга е чудесен пример за наистина оправдана репутация. За пръв път от години прочетох книга, която заслужава да се нарече бестселър. Стилът на писане на Артър Голдън е изключително лек и макар нагледно да представлява почти изцяло описания, то те не се натрапват като такива. Те са самото представление, също както героите.

- Никога не се мъча да съкруша противника - обясни той. - 
Мъча се да съкруша вярата му. Съзнание, измъчвано от съмнения, 
не може да се съсредоточи върху това как да постигне победа. 
Двама души са равни, и то наистина равни,
само ако и двамата са в равна степен уверени.

Самите персонажи са уникално изградени. Няма да крия, че намразих Саюри (гейшата), която явно не позна друга болка, друго отчаяние и друг копнеж извън своя собствен свят и своите надежди. Тя е, както в такива моменти често се изразявам, т.нар. ,,плаващ" персонаж, който просто преминава през своя живот. От друга страна, останалите герои, които се докоснаха до нейната маска НО, тоест до повърхностния слой на гейшата, са наистина интересни в своите метаморфози и начина на изпитване на емоции. Някои от персонажите са наистина близки до човешкото. Чувстват. Гняв. Обич. Болка. И след себе си оставят разруха. Именно това обикнах.
Освен това, романът е представен по достъпен начин. Паралелът ми с романа на Джеймс Клавел - ,,Шогун" бе неизбежен. Защото и тук всяко различно понятие е обяснено достъпно и ненатрапчиво. Затова и по никакъв начин не натоварва четящия. 

,,Мемоарите на една гейша" от Артър Голдън е история за желанието и спомена. 
За обичта, наложената съдба и живота. 
Едно откровение, което не оставя никого безразличен. 
През океани и морета, отвъд познатото...

Коментари

Популярни публикации от този блог

Всичко е любов! ,,Три метра над небето“ и продължението ,,Искам те“ от Федерико Моча

,,По стъпките на Никола Вапцаров": ...и никога не ще забравя жестокия ти, груб юмрук... (1909-'26г.) #1

Ревю: ,,Шогун“-Джеймс Клавел