Делото на XIX век: ,,Капитан Драйфус", роман на Виктор Фалк

 

КФ Компас-принт - Варна 1991

    Привет, четящи!

    От ранна възраст си спомням как баба ми и баща ми често ми говореха за едно издание на романа, за който става въпрос в тази публикация, - одърпано, със зелени корици, от преди правописната реформата от 1945 г. Виждала съм изданието в домашната библиотека, в което липсваха няколко стотин страници. Романът винаги е вълнувал съзнанието ми като любител на приключенската литература. 

    Години мислене по-късно реших да поискам именно това заглавие като подарък от една моя скъпа приятелка. Сдобих се със запазени издания втора ръка, тъй като не успях да открия нови издания на книгата. Вече нямах оправдание да не задоволя детското си любопитство. Така започнах да чета Капитан Драйфус, роман на Виктор Фалк, написан по известната афера Драйфус. За аферата се осведомих едва след прочита на книгата, за да проверя доколко е достоверно това, което съм прочела. В центъра на тази публикация е най-вече художественото произведение, тъй като за самата афера всеки може да се уведоми при желание (допълнителна информация в края). Това се дължи най-вече на желанието ми да бъда кратка, точна и ясна, а причината за това ще разберете скоро.


 А Ф Е Р А Т А   Д Р А Й Ф У С 

    2 октомври 1894 г., Париж

    Капитан Алфред Драйфус - 34-годишен, красив мъж, с обещаващо бъдеще, семейство, което обича, и богатства, за които всеки мечтае, е застигнат от ревността на бившата си любовница - Клаудина Лорет, от която има дете. След смъртта на детето, изоставената жена, в отчаянието и болката си, решава да си отмъсти. Така тя продава на враговете на капитана писма, с които се подправят ,,доказателства" срещу него. Алфред Драйфус е обвинен в шпионаж в полза на Германската империя и хвърлен в затвора, а през декември същата 1894 г. бива осъден на доживотна каторга на Дяволския остров, Френска Гвиана. Но липсата на доказателства, както и бързата процедура при закрити врати, пораждат подозрението на общността. 

    Нима Драйфус е наистина виновен?


М О Е Т О   М Н Е Н И Е

    Има наистина огромен набор от инфорация за аферата Драйфус и нейното значение в историческото развитие на Френската република. Аз, обаче, попаднах именно на романа на Виктор Фалк, обем от близо 1 452 страници. Да си призная честно по-дълго време за четене на книга не съм отделяла през живота си. Цели 7 месеца отделих за прочита на този роман и едва ли някога повече бих го докоснала, макар и завинаги да остане в съзнанието ми.

    Нещото, което изключително много ме впечатли, е това колко много човешки съдби се сблъскват в романа. Сигурно броят на персонажите, чието развитие се проследява, е над 30 и всички, малко или много, биват обвързани с аферата Драйфус. Но те са или същински светци, държащи винаги на своята чест и доблест, или абсолютно пропаднали злодеи, определено няма баланс в характерите, което е по-скоро нещо негативно за мен. 

    До голяма степен действието се движи по основната нишка на събитията - обвинението, делото, осъждането на Драйфус, неговото заточение и реабилитация. Същевременно далеч надхвърля съдбата на фамилия Драйфус. Като приключенски роман Капитан Драйфус наистина има огромна стойност - има непрекъснати действия по море и суша, човек може да обиколи света от Америка, през Френската република, Белгия, Руската империя, та чак до Китай и Северна Африка! Действието в романа е замислено мащабно, което радва читателското ми сърце. 

    Това, което обаче би ме спряло от втори прочит на романа, е колко тромав е стилът на писане на Виктор Фалк. Дори и при очеизвадни ,,изненади", авторът не позволява каквото и да било досещане, а винаги подробно описва на читателя това, което вече е известно. 

    Особено много се възмутих от развитието на действието в трети и четвърти том. В трети том действието изведнъж прескача една-две години напред, без каквото и да било обяснение, а в четвърти авторът е взел решението чрез нескопосана ретроспекция да представи събитията от този липсващ период. Абсолютно необяснимо за мен си остана това решение на автора и го приемам като нещо крайно негативно.

    Приемам прочита на Капитан Драйфус като обогатяващо общата ми култура познание. Като художествено произведение, романът има своите положителни и отрицателни черти, но по мое мнение негативните вземат превес. Затова и едва ли бих го препоръчала. Ако все пак имате намерението да видите със своите очи, то препоръчвам да се подготвите психически за тромавия авторов стил и да съберете цялото си търпение, за да стигнете до края. 

    Допълнителна информация: Alfred Dreyfus French military officerАферата ,,Драйфус" и едно разделено общество, много подобно на днешното„АЗ ОБВИНЯВАМ…!“ ПРИМЕРЪТ НА ЗОЛА, 120 ГОДИНИ ПО-КЪСНОL'affaire Dreyfus - TV movie 1995


Капитан Драйфус, художествено произведение, написано по нашумялата Афера Драйфус, и дело на Виктор Фалк, е роман в четири части, проследяващ съдбата на един от най-големите мъченици на XIX в. - Алфред Драйфус и борбата му за справедливост в един ужасен свят.

Коментари

  1. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване
  2. Този коментар бе премахнат от администратор на блога.

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Всичко е любов! ,,Три метра над небето“ и продължението ,,Искам те“ от Федерико Моча

,,По стъпките на Никола Вапцаров": ...и никога не ще забравя жестокия ти, груб юмрук... (1909-'26г.) #1

Ревю: ,,Шогун“-Джеймс Клавел