Напред към други пространства с ,,Карта на Канада“, сборник с разкази на Дорте Норс
Дорте
Норс е едно от имената, които добиват все по-голяма популярност в съвременната
световна литература като автор на романи и разкази. Тя е първият датски писател,
чийто разказ е публикуван в американското издание ,,Ню Йоркър“. Книгите ѝ са
преведени на над двадесет езика, като голяма част от творчеството ѝ е достъпна
и на английски език.
В
българския литературен живот Дорте Норс прави своя дебют със сборника с кратки
разкази Карта на Канада (превод: Росица Цветанова, издателство: Лист). Това,
което свързва Скандинавия и Канада в случая са огромните пространства, рядката
населеност и сковаващо мразовитият климат, една откъснатост от света. В интервю
Дорте Норс споделя: ,,Винаги съм се чувствала очарована от Канада като огромно,
необхватно пространство, което се намира на другия край на света“[1].
Подобно на представата ѝ за Канада, разказите ѝ са пропити с усещането за
отдалеченост и отчужденост от света.
Минимализмът,
който предполага жанрът на краткия разказ, характерен и за скандинавското
изкуство, позволява едно внезапно гмуркане в различни светове. В тези моментни
отрязъци на читателя е оставена свободата да направи избор – дали да запази
ролята си на зрител, или да се припознае и превъплъти в тази на персонажа. Но често
дори героите
по-скоро наблюдават собственото си съществуване От вишката, през птичи
поглед. И не са статични, а разпръснати по целия свят – от малка къщичка в
Норвегия, през Лос Анджелис до Мисисипи. От опита за бягство от влажната
стаичка до копнежа на човека да плува в необезопасени водоеми, който не стига
по-далеч от местния басейн.
Историите навяват обреченост, от
която няма спасение, и самота, резултат от избори, подобно на този, направен от
стопанина на Манитоба: да си вдига щорите сам. В този смисъл и мотото на
сборника: Винаги е възможно да се отдръпнеш още малко по-назад представя
хода на развитието в световете – регресивно, отвън навътре, устремено към
затварянето на човека, неговото отчуждаване и постепенно обезличаване.
Самата
Дорте Норс споделя, че творчеството ѝ има тематична основа най-вече в
творчеството на шведски автори като Пер Улов Енквист, Керстин Екман и Ингмар
Бергман – по продължение на традицията в шведската литература, създадена от
Селма Лагерльоф[2].
Това, което тя прилага в собственото си творчество, е изразяването на
фундаментални екзистенциални проблеми, с поглед, обърнат право към празната бездна на
самото съществуване. В разказите ѝ личи дълбоко и съсредоточено взиране навътре
в себе си, в бездната, в която човек гледа без да отмества поглед.
Актуалното
звучене на разказите е постигнато не посредством представянето на физически пандемичната
обстановка, а на тази на емоционално ниво, едно характерно за съвременния човек
постепенно отдалечаване Между филиалите, докато не се стигне до внезапното
плътно захлопване на Фризерът ракла, където вече няма диалог, а едно
вътрешно, стаено осъзнаване, че човек е обречен на самота. Опитите за
осъществяване на контакт с другите са провалени и няма друг път, освен навътре,
в себе си. Героите не принадлежат на определени места, те бродят в света. А
самото разбиране за това е съвсем мъгляво дори в съзнанието на самите персонажи
– то е загатнато в опитите им за бягство от другите.
И все пак, въпреки цялата обреченост,
остава една надежда у човека отвъд Орлови нокти, че …някъде по пътя имаше
едно сладко разцъфване, проявяваше се някаква идентичност… и че, може би, не е
сам.
[1] Gyldendal Forlag, ’ Interview
med Dorthe Nors: KORT OVER CANADA’
[2] Louisiana Channel,
‘Dorthe Nors Interview: Women as Misfits’
Коментари
Публикуване на коментар