Гимназиален етап на обучение. Да четем или не? /8. клас/ НОВА ПРОГРАМА


Привет, четящи ученици!
Каквото и да си говорим, едно поне е ясно - вие изтеглихте най-късата клечка. Без каквато и да било вина на вас се падна тежкия дял в 8. клас, на едва 14-15 годишна възраст, да учите произведения от рода на ,,Илиада", ,,Одисей", ,,Едип цар"... да се сблъсквате с огромния обем от информация, която е необходима, за да разберете качествено смисъла на тези антични текстове. За да се разбере, трябва да се проследи генезиса на литературата - нещо, което едва ли ще ви бъде преподадено. А ако ви бъде, то бъдете благодарни не на неграмотните профани, които са направили този ненормален подбор без каквито и да било знания въобще за литературата, а на учителя, който е решил да ви научи на нещо въпреки програмата.
Да... Но няма смисъл да коментирам това. За съжаление, Новата програма е факт. Некадърно направена, да, но факт. А на мен ми се ще да ви бъда от помощ с каквото мога. Ще пиша само по Новата програма. За мое огорчение няма да мога да обхвана и старата, пък и едва ли има смисъл. Затова искам да се извиня на онези от вас, които тази програма не хваща. Вие сте последните късметлии, които ще получат качествено образование по литература. И искам да изкажа желанието си просто да бъда полезна на вас, осмокласници. 
!!!
Този тип публикации ще бъдат озаглавени ,,Гимназиален етап на обучение. Да четем или не?...". Можете да откривате следващите такива публикации като натиснете етикета ,,Гимназиален етап на обучение."



ПРЕПОРЪЧВАМ ТЕКСТОВЕТЕ ДА СЕ ЧЕТАТ СЛЕД КАТО СА БИЛИ ОБСЪЖДАНИ В УЧИЛИЩЕ.

АНТИЧНОСТ
СТАРОГРЪЦКА МИТОЛОГИЯ

ТРОЯНСКИ МИТОЛОГИЧЕН ЦИКЪЛ

В интерес на истината, лично аз се запалих по историята на Древна Елада едва след допира си до митологията. Съмнявам се, но ако има някой от вас, който все още не е чел ,,Древногръцки митове и легенди", сборник с легенди, представени на достъпен език от Николай А. Кун, то непременно препоръчвам това четиво за лятото. Интересно е, увлекателно, а и архетипните ситуации, които ще срещнете в древногръцката митология определено ще ви послужат за здрава основа, върху която да изграждате разсъжденията си и извън часовете по литература.

МИТОВЕТЕ ЗА ПРОМЕТЕЙ, ЕДИП ЦАР...
Запознайте се с мита за Прометей едва след като започне учебната година и учителят подробно е разяснил Античната епоха, периодизацията на отделните епохи в Древна Елада и мисленето на елините. Предполагам, че се изучава трагедията ,,Прикованият Прометей" на Есхил, историята, в която е разгъната в три части (други части на трилогията: ,,Прометей Огненосец", ,,Освободеният Прометей"). Ако от вас се изисква да прочетете трагедията, то го направете през учебно време. Препоръчвам само откъсите, които, надявам се, са отделени за вас в христоматията. 
Що се отнася до ,,Едип цар",,Антигона" на Софокъл и ,,Електра" на модерния Еврипид, който кзва, че не произхода определя потеклото, а човека сам се определя, които представляват едно цяло, за тях съм на мнение, че е просто задължително да ги прочетете едва след като ви бъдат представени в училище. Идеята на тези творби е особено интересна и поставя основите на по-нататъшното ви обучение по психология и философи, затова и бъдете внимателни с текстовете. Лично аз не съм чела целите трагедии, а просто отделни фрагменти от тях, материалите в учебника и различни ЛИС-ове на тези произведения, което ми беше напълно достатъчно, за да се справя.

ПРЕПОРЪЧАНО: Митове и легенди


ИЗБРАНИЯТ НАРОД
ЗА БИБЛИЯТА...

Това е текст, който всичко ражда и всичко поражда. Смятам, че човек просто усеща моментът когато просто трябва да посегне към мъдростта на вековете. Самата аз, преди да прочета и по-обстойно да прегледам някои материали, се захванах да чета текстовете от Книга на Еклисиаста или Проповедника. Реших, че ,,И ето - всичко е суета и гонене на вятър!" напълно отговоря на моето мислене. След, което се запознах с мита за Сътворението и отделно прочетох От Иоана свето Евангелие, което по-скоро ми трябваше, а не, че умирах от желание да се запознавам. Но в края на краищата съм на мнение, че към Библията и каноническия текст, човек трябва да подхожда със смирение и най-вече желание, като не очаква абсолютно нищо. 

СРЕДНОВЕКОВИЕ
СТАРОБЪЛГАРСКА ЛИТЕРАТУРА

,,Пространно житие на Константин-Кирил Философ"
,,Азбучна молитва"-Константин Преславски
,,За буквите"- Черноризец Храбър

Със сигурност знам едно нещо - най-мъчно ми вървеше Старобългарската литература. Средновековието е епоха, която не позволява никаква свобода. Човекът е маргинализиран, нисш, роб на своите заблуди, табута, аскези... Нещо, прекалено далечно, струва ми се, от днес. Нещо, което просто ум не може да ни го побере на някои хора...
За трита текста, които се изучават, мога да кажа едно - четете успоредно с това, което ви се преподава, не се бойте да задавате успоредно въпроси върху това, за което четете. Изучавайте и търсете допълнителни източници и преглеждайте по-често учебните си материали. Смятам, че това ще ви бъде достатъчно. Прекалено много информация е, за да се справи сам човек, който не е подготвен и на когото не му е обяснено преди това.

⤺⤻
РЕНЕСАНС

,,ДЕКАМЕРОН", 
наречена още ,,ПРИНЦ ГАЛЕОТО"
от Джовани Бокачо

Италиански Предренесанс, драги, без изучаването на ,,Божествена комедия" от Данте Алигиери и изпълнения му с любов към Беатриче свят, и без стиховете, посветени на Лаура от Франческо Петрарка въобще не ми го хвалете. ПРЕПОРЪЧВАМ ДА ПРОЧЕТЕТЕ И СТИХОВЕТЕ НА ФРАНЧЕСКО ПЕТРАРКА, И ДАНТЕВИЯ ,,АД"
,,Декамерон" от Джовани Бокачо, породи такива огромни проблеми в началото на учебната година, когато се разбра какво ще изучават по Новата програма учениците от 8. клас... А сега, когато поглеждам другите произведения, си казвам: ,,Това ще им е най-малкият проблем." В интерес на истината ,,Декамерон" е чисто и просто един огромен сборник от 100 новели/разкази, които интригуват, разсмиват, на моменти и поучават... Да, предполагам, че тези новели не са за умовете на деца на 14-15 години, но какво пък... Аз като ги прочетох на 16, та да не би да е било по-зле. За произведението на Джовани Бокачо, драги ми ученици, мога да кажа едно - не четете всички новели. Прочетете отделни откъси. Необходими от ,,Декамерон" на първо време ще са ви: Встъпление, някоя и друга новела (по ваш избор, спрямо това, което ви грабне вниманието) и Заключението от автора. Това ще ви бъде абсолютно достатъчно, за да покажете знания по текста.

,,ДОН КИХОТ" от Мигел де Сервантес
Това НЕ! Някои хора я обичат тази книга, лично не ги познавам, но това аз не можах да си го причиня. Не го препоръчвам на никого. Не ми издържат нервите само при мисълта, че някакъв старец, Кeхана, решава, че на преклонна възраст искка да стане нещо, което не е станал цял живот. Не понасям мисълта да чета в два тома за това как лъже простия Санчо Панса, как обича просто заради самия идеал и как позволява на щастието си да замъглява преценката му за болките, които причинява на хората, които го обичат. Не понасям идеята, не прочетох романа.
На вас...сега ще ви препоръчам единственото що-годе поносимо мъчение, като ви препоръчам да изгледате филма по романа на Сервантес - "Don Quixote" (2000) и ако пожелаете прочетете откъсите в христоматията си. Ако все пак ви хареса идеята за старец, биещ се с вятърна мелница и селянина, който търчи след него, то не пропускайте романа.

,,ХАМЛЕТ" от Уилям Шекспир


Eто за ,,Хамлет"вече мога да кажа със сигурност - невъзможно е да се вникне в гения на това Велико произведение. Не случайно и до днес Датският принц владее умовете и сърцата на десетки хиляди. Завладя и моите. Даде ми храна за размисъл, която едва ли някога бих могла да погълна.
В интерес на истината аз нямах никакво намерение да чета каквото и да било от Уилям Шекспир. И до днес не харесвам някои негови сонети, макар и според твърденията - гениални. Но що се отнася до Хамлет... Този образ просто ме спечели завинаги. Грабнаха ме задълбочеността на мислите, неизразимата меланхолия и пагубността на цялото действие. Интригуваха ме десетките истини, които още от пръв поглед грабват окото. А прочетох самото произведение след като гледах едноименната екранизация "Hamlet" от 1948г., която горещо ви препоръчвам. Ако таи екранизация не ви накара да прочетете тази трагедия, ако изпълнението на Лорънс Оливие не ви плени... То едва ли аз ще го направя. Гледайте екранизацията. Препоръчително е нощем към 1-2 часа през нощта. За по-голям ефект.

КРАЛЯТ
Хамлет, де е
Полоний?

ХАМЛЕТ
На вечеря.

КРАЛЯТ
На вечеря? Де?

ХАМЛЕТ
Не там, където яде, но където е изяден. Един особен съвет от държавни червеи се е събрал около него. Да, червеят е за нас едничък наш властелин, колкото се отнася до яденето. Ний угояваме себе си, а себе си угояваме за червеите. Тлъстият крал и мършавият просяк са само различни ястия, две блюда, но за една трапеза — край.

Надявам се тази публикация да бъде полезна на всички вас, осмокласници! Желая на всички ви успех! И не се боите - сигурна съм, че ако последвате съветите ми и слушате какво говори учителят, резултатите ви ще бъдат отлични без излишни тревоги.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Всичко е любов! ,,Три метра над небето“ и продължението ,,Искам те“ от Федерико Моча

,,По стъпките на Никола Вапцаров": ...и никога не ще забравя жестокия ти, груб юмрук... (1909-'26г.) #1

Ревю: ,,Шогун“-Джеймс Клавел