Изборът да бъдеш Бог в ,,Пътешествията на Тъф", роман на Джордж Р.Р.Мартин

Младежки дом, гр. Дупница
(първата и единствена сграда в България, изградена по метода на вантовата конструкция)
за повече информация: тук

Здравейте, четящи!
Отдавна прочетено, добре осмислено и ето - публикацията е факт. Реших да споделя с вас мнението си за една добре позната книга в света на научната фантастика, а именно ,,Пътешествията на Тъф" от Джордж Р.Р. Мартин. Ако следите публикациите ми, то знаете, че научната фантастика не е най-любимият ми жанр. И все пак се опитвам да разширявам хоризонтите на читателския си опит. Затова и съм тук днес.
Тъй като тази година съм си задала за цел да разширя обзора на публикациите си, ще последвам алгоритъма зададен в предишните такива. Досега не съм получавала никакво мнение по отношение на допълнителната информация, която представям, затова и не знам дали се харесва или не. Поради тази причина си позволявам да се ръководя изцяло от своето мнение по въпроса.

↫↬
БИОГРАФИЧНИ ДАННИ ЗА ДЖОРДЖ Р.Р. МАРТИН
  • роден на 20 септември 1948г., гр. Байон, Нюджърси
  • завършва училището ,,Мери Джейн Донахю", а се дипломира като журналист през 1972г.
  • първата му професионална изява е през 1970г.
  • има два брака - първият с Гейл Бърник (1975г.-1979г.), вторият с Парис Макбрайд (2011г.-)
  • участва като сценарист в сериала „Зоната на здрача“ и е сценарист на филма „Последният защитник на Камелот“ (1986), създаден по едноименния разказ на Роджър Зелазни
  • твори в жанровете фентъзи, фантастика и ужас 
(и все още не е издал ,,Ветровете на зимата", книга 6 от световноизвестната поредица ,,Песен за огън и лед"...)

ИСТОРИЯТА
Той е Хевиланд Тъф - единственият почтен бизнесмен в галактиката или още ,,най-големият глупак в космоса". И все пак няма живо същество, което да разкаже как е бил изигран капитанът на ,,Рог на изобилието от отлични стоки на ниски цени".
Нима човек, обичащ котките, бирата и самотата, може да бъде опасен? За опасност не може да се говори. Но все пак, оказва се, че един честен човек може да владее най-огромното богатство известно в открития космос - кораб, но не какъв да е, а на Екологичния корпус на Старата Земя.
Но всъщност възможно ли е един честен търговец да не се поквари от властта?...

⇚⇛
Моето мнение
Нямам много опит с жанра научна фантастика. И все пак ми се струва, че това е една от най-интересните книги, които съм чела. Трябва да призная, че я отлагах в продължение на около 2 години след препоръката на баща ми. Може би това, а може би и свободата в нравствено отношение, което предлагат тези книги, ме накара да я разгърна в един особено емоционален етап от живота ми. И не бях разочарована в това отношение. 
В ,,Пътешествията на Тъф" е предложена изключително интересна гледна точка върху проблемите на човешката цивилизация от библейски времена (,,Наричайте го Мойсей"), през колониалното минало (,,Пазители"), до проблемите на нашето съвремие с пренаселването на планетата и контрола на раждаемостта (,,Манна небесна"). 
Действието ме грабна още в самото начало с пролога, който обещава наистина много. За съжаление, бях разочарована в очакванията си пролога да бъде обвързан с действието. За тези, които не знаят за какво става въпрос, говоря за началото на романа, с картината на умиращата планета Хро Б'рана, набелязана от Чумавата звезда за унищожение. Прологът остава откъснат от цялото действие и така и не разбрах какво се случва.
Обективно трябва да кажа, че фрагментарната конструкция на романа наистина ми хареса. Това придаде на действието динамичността, която в случая търсех. Трабва да призная, че началото на романа, спойлер имам предвид борбата за това кой да поеме управлението на кораба на Екологичните инженери, ми напомни много на разказа на Джордж Р.Р. Мартин ,,Нощен летец". Елементът на страх и ужас от смъртта засилват ефекта на действието. 
За разлика от друг път, когато коментирам персонажите, тук трябва да спомена, че ми хареса доколко са разгърнати. Особено ми допадна начина, по който е представен главният герой - Хевиланд Тъф, който се оказва от онези герои-чудаци, които човек не може да разгадае напълно. Идеята за нравствения упадък/възвисяване, в зависимост от това как четящият възприема нещата, представена чрез Тъф, е една нагледна презентация на това как властта променя всеки. Определено главният герой е сложен и многопластов и има какво да представи като мотиви на литературните критици. 

,,Пътешествията на Тъф", роман на Джордж Р.Р. Мартин, е една картина на открития космос, изпълнена с проблемите на човечеството от библейски времена до днес. Четиво, след чийто прочит, вярвам, никой не би могъл да смята времето си за загубено.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Всичко е любов! ,,Три метра над небето“ и продължението ,,Искам те“ от Федерико Моча

,,По стъпките на Никола Вапцаров": ...и никога не ще забравя жестокия ти, груб юмрук... (1909-'26г.) #1

Ревю: ,,Шогун“-Джеймс Клавел